2016年3月1日 星期二

越獄,逃獄,脱獄,縱囚,典守

Japan jailbreak sparks manhunt, has city on edge
CBS News
(AP) TOKYO — The daring jailbreak of a dangerous criminal wearing only his prison-issued underwear has sparked an intense manhunt in a southern Japanese city and prompted schools to advise children to travel in supervised groups until he is caught. ...

jáilbrèak[jáil・brèak]

越獄,或稱逃獄,指囚犯非法離開、逃離監獄羈押的行為。


詞語解釋

典守 diǎn shǒu
1.主管;保管。

詞語解釋

典守 diǎn shǒu
主管;保管。《明史·后妃傳序》:“官七十五人,女史十八人,視唐減百四十餘人,凡以服勞宮寢、祇勤典守而已。” 《二刻拍案驚奇》卷十九:“莫翁聽見大怒道:'此乃你的典守,人多説你只是貪睡,眼見得坑了我頭口!'”鄭振鐸《插圖本中國文學史》第九章二:“所以這百數十年來的文藝復興的時間,我們與其說是'復興',不如說是在'典守'。”





1. 越獄
注音一式 ㄩㄝˋ ㄩˋ
漢語拼音 yu  y 注音二式 yu  y
相似詞 逃獄 相反詞 
犯人自獄中逃走。水滸傳˙第三十回:「此時武松得鬆寬了,已有越獄之心。」初刻拍案驚奇˙卷二十:「縱囚越獄,典守者不得辭其責!」

沒有留言: