Aojiru (青汁?) is a Japanese vegetable drink most commonly made from kale. The drink is also known as green drink or green juice in English, a direct translation of the Japanese meaning. (In modern Japanese, the character 青 ao means "blue", but it is commonly still used in older contexts to refer to green vegetation.)
Aojiru was developed in October 1943 by Dr. Niro Endo (遠藤仁郎 Endō Nirō?), an army doctor who experimented with juices extracted from the discarded leaves of various vegetables in an attempt to supplement his family's meager wartime diet. He credited the cure of his son from pneumonia and of his wife from nephritis to aojiru, and in 1949 concluded that kale was the best ingredient for his juice.[1]
Aojiru was popularized in 1983 by Q'SAI (キューサイ?), who started marketing 100% kale aojiru in powdered form as a dietary supplement, and sales boomed after 2000 when cosmetics giant Fancl started mass retailing of the juice.[1] Today, many Japanese companies manufacture aojiru, usually using kale, young barley or komatsuna leaves as the base of the drink, and the size of the aojiru market was well over $500 million in 2005.[2]
The taste of aojiru is famously unpleasant, so much so that drinking a glass of the liquid is a common punishment[citation needed] on Japanese TV game shows.[citation needed] However, new formulations of aojiru have attempted to minimize the bitter taste of the original.
出典: フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』
青汁(あおじる)とは、緑葉野菜(ケールなど)を絞った汁のこと。 健康食品として飲用される。しかし余りにも美味しくない(現にCMにおいてですら「まずーい」と言われている)。
そのまずさから、長年一部の健康に強い関心がある人や九州地区の人(キューサイのCMにより)のみ知るマイナーなものだった。しかし1990年代に全国区のバラエティ番組で罰ゲーム用品として着目され、その素で取れるリアクションの大きさと健康に良い(=クレームが付きにくい)ことから使われることが多くなり、同時に九州限定だったキューサイの八名信夫が「マズイ」と言い切るCMもインパクトを持って全国に知られるようになる。以降、バラエティ番組の罰ゲームの常連となり、宴会等の罰ゲームとしても用いられるようになった。また折からの健康ブームに乗り、一般的に消費されるようになった。
まずさで有名になったが、その一般化と共に品質改良や多種化が進み、最近は大麦若葉や小松菜を使い味を改善したものが増えている。また最近バラエティ番組の罰ゲーム用品としては、味への慣れや多用などによりインパクトが弱くなっている面もあり、新たなものの開発(ノニジュースなど)が一部行われている。
尚、色が緑なのに青を使っているのは古代日本語では緑に該当する言葉がなかったことの名残。
キューサイ、品質向上へ新工場(07/09/13) | |
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